آموزش نحوه استفاده از کفش دوچرخه‌سواری

آموزش نحوه استفاده از کفش دوچرخه‌سواری

آموزش نحوه استفاده از کفش دوچرخه‌سواری

کفش دوچرخه‌سواری جزو تجهیزاتی است که با آن می‌توانید کیفیت رکاب زدن و دوچرخه‌سواری خود را به صورت چشم‌گیری افزایش دهید. با کمک کفش و پنجه رکاب دوچرخه‌سواری پنج عضله اصلی پا (سُرينی، ساق پا، چهار سر، همسترينگ، خم‌كننده ران) در صورتی که بصورت صحیح رکاب بزنید درگیر می‌شوند و این یعنی افزایش بهره‌وری از عضلات، که در تمامی مسیرها بخصوص در مسیرهای سربالایی و شوک‌های لحظه‌ای این تفاوت را حس خواهید کرد. بعد از تمرینات مناسب، تعادل دوچرخه در دستانتان افزایش می‌یابد. و در پیچ‌ها، پرش‌ها و در تمامی مسیرهایی که به تعادل نیاز دارند این تفاوت را حس خواهید کرد. البته تمامی این موارد نیازمند تهیه یک کفش دوچرخه‌سواری مناسب و پنجه رکاب دوچرخه است. در این آموزش از وان بایکر، تلاش می‌کنیم راهنمای استفاده از کفش دوچرخه‌سواری را شرح دهیم.

بعد از تهیه کفش دوچرخه‌سواری باید پُل پنجه رکاب را به کف کفش متصل کنید. برای این کار کفش را بپوشید و مفصل داخل و مفصل خارج پنجه پا را علامت بزنید. حال کفش را درآورید و با یک خط این دو محل را به هم وصل نمایید و با توجه به خط مرکزی کفش که در تصویر زیر مشخص شده است در مرکز این دو خط پُل یا همان گیره را به کفش متصل کنید. این روش در اکثر مواقع مناسب است. بستن پُل کفش یکی از مهمترین مراحل بایک فیتینگ است.


توجه داشته باشید که پُل یا همان گیره، همراه پنجه رکاب و در یک بسته‌بندی ارائه می‌شود و همراه کفش نیست. در واقع پُل با پنجه رکاب ارائه می‌شود اما روی کف کفش بسته می‌شود. پُل قطعه‌ای فلزی یا پلاستیکی است که در کف کفش نصب می‌شود. پُل با نام‌های گیره یا کلیپس نیز شناخته می‌شود.



روش استفاده از کفش دوچرخه‌سواری

روش صحیح قفل کردن کفش روی پنجه رکاب، کار ساده‌ای است که با چند بار تمرین می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید. ابتدا باید بخش جلویی پُل را داخل پنجه رکاب قرار دهید و سپس با فشار کف پا به سمت پایین (تصویر پایین سمت چپ)، بخش عقب پُل با صدای “تق” داخل پنجه رکاب قفل می‌شود. برای خارج کردن پُل کفش از داخل پنجه رکاب باید پاشنه پا را به سمت خارج فشار دهید (تصویر پایین سمت راست). برای پا راست باید پاشنه پا را به سمت راست و برای پا چپ، پاشنه پا را به سمت چپ فشار دهید. به این صورت پُل کفش از داخل پنجه رکاب خارج می‌شود. این کار را زمانی که ثابت هستید برای هر پا بصورت جدا تمرین کنید تا با عملکرد آن بخوبی آشنا شوید.



تمرینات اولیه رکاب زدن با کفش دوچرخه‌سواری

کفش دوچرخه‌سواری به دلیل  قفل شدن در پنجه رکاب، می‌تواند باعث سقوط و زمین خوردن افراد تازه کار در جلسات اول شود. و این اتفاق بسیار شایع و طبیعی است. اکثر زمین خوردن‌ها در زمانی رخ می‌دهد که فرد به تازگی کفش مخصوص دوچرخه‌سواری را به پا می‌کند و در زمان توقف فراموش می‌کند که پای خود را از قفل پنجه رکاب خارج کند. تمامی دوچرخه‌سواران تجربیات مشترکی از زمین خورد در آغاز استفاده از کفش دوچرخه‌سواری را دارند. نباید برای جلسات اولیه سخت گرفت. عصب و عضله بدن به شرایط جدید عادت می‌کنند و احتمالا بعد از چند بار زمین خوردن در زمان توقف که سرعت شما در پایین‌ترین میزان است مشکل برطرف می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید جلسات تمرینی را در محیط امن نظیر پارک‌ها داشته باشید و توقف و شروع مجدد را بارها تمرین کنید تا بدنتان عادت کند. نگران نباشید کار پیچیده‌ای نیست. بدن با تمرین فرایند باز و بسته شدن پُل کفش از داخل پنجه رکاب را یاد می‌گیرد.


چگونه با کفش دوچرخه‌سواری به صورت صحیح رکاب بزنیم؟

برای استفاده صحیح از کفش دوچرخه‌سواری نیاز است با عملکرد آن آشنا باشید و بصورت درست رکاب بزنید تا پنج عضله اصلی پا درگیر شوند در غیر این صورت استفاده از کفش دوچرخه‌سواری چندان تفاوتی با استفاده نکردن آن ندارد. تفاوت کفش دوچرخه‌سواری با کفش‌های معمولی در این است که در کفش و رکاب معمولی می‌توان رکاب دوچرخه را به سمت پایین فشار داد و با این فرایند صرفا دو عضله اصلی درگیر می‌شوند و عضلات دیگر به صورت کامل درگیر نمی‌شوند. اما با استفاده از کفش دوچرخه‌سواری به واسطه قفل شدن پا به پنجه رکاب، پا به صورت ۳۶۰ درجه قابلیت چرخیدن پیدا می‌کند. به این معنی که شما قادر خواهید بود فقط با یک پا، پنجه رکاب را بچرخوانید.


یکی از تمرینات مهم برای درک درگیر شدن تمامی عضلات پا (سُرينی، ساق پا، چهار سر، همسترينگ، خم كننده ران) و آشنایی با چگونگی رکاب زدن با کفش دوچرخه‌سواری، رکاب زدن بصورت تک پا است. در یک محیط کاملا امن، و بدون هیچ شیب، شروع کنید به رکاب زدن با یک پا! توجه کنید که دنده دوچرخه را به صورتی قرار دهید که فشار زیادی در زیر پا نباشد، اگر در این تمرین زیاده‌روی کنید مفصل زانو آسیب خواهد دید. توجه کنید این تمرین صرفا برای درک و سپس تقویت درگیری پا در زمانی است که از کفش و پنجه دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنیم.

تلاش کنید با یک پا به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه رکاب بزنید. به این شکل که یک پای خود را از روی رکاب بردارید و فقط با یک پا که در داخل پنجه رکاب قفل شده است رکاب بزنید. با این تمرین خواهید دید چه فشاری به عضلاتی که تا به حال درگیر نشده بودند خواهد آمد. برای گردش کامل پا نیاز دارید پا را به عقب و سپس به سمت بالا بکشید و در مرحله بعد به سمت جلو هُل دهید و در نهایت پنجه رکاب را به سمت پایین فشار دهید. این تمرین را برای چند بار با هر دو پا انجام دهید تا با فشاری که روی عضلات وارد می‌شود آشنا شوید. شما نباید این تمرین را برای تقویت عضلات در طولانی مدت انجام دهید. این تمرین صرفا برای درک و آشنایی با عملکرد رکاب زدن با کفش دوچرخه‌سواری است.

بنابراین رکاب زدن با کفش دوچرخه‌سواری در واقع چرخواندن ۳۶۰ درجه طبق قامه است و نه صرفا فشار وارد کرد به سمت پایین. با این فرایند، کیفیت دوچرخه‌سواری را به صورت چشم‌گیری افزایش خواهید داد. بعد از آنکه با نحوه عملکرد عضلات در زمانی که با کفش دوچرخه‌سواری تمرین می‌کند آشنا شدید باید در تلاش باشید زمانی که با هر دو پا به صورت طبیعی رکاب می‌زنید این چرخش ۳۶۰ درجه را با هر دو پا حفظ کنید. این نوع رکاب زدن به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. نباید عجله کنید و همچنین نباید در تمرین خیلی به عضلات فشار بیاورید فقط با آگاهی رکاب بزنید و اجازه دهید که بدنتان کم کم با شرایط جدید عادت کند. بدون شک در هفته‌های ابتدایی این تغییر سخت خواهد بود اما رفته رفته بدنتان به آن عادت خواهد کرد. برای پیشرفت عجله نکنید بدن برای انطباق دادن خود به شرایط جدید نیازمند زمان است.

منبع DocharkhehMag

سایر مطالب مرتبط



نظرات

    نظری یافت نشد. اولین نظر را شما ثبت کنید


ارسال نظر

نام و آدرس ایمیل شما در مرورگر ذخیره نمی‌گردد و ایمیل شما منتشر نخواهد شد.