آموزش محاسبه و انتخاب سایز فریم دوچرخه

آموزش محاسبه و انتخاب سایز فریم دوچرخه

آموزش محاسبه و انتخاب سایز فریم دوچرخه

در انتخاب سایز فریم یا تنه دوچرخه باید فاکتورهای قد، نوع دوچرخه، سبک دوچرخه‌سواری و گاهی سلیقه و راحتی خودتان را در نظر بگیرید. لازم است از اندازه‌ی قسمت‌های مختلف بدن‌تان، مثل قد، کشیدگی دست‌ها و ارتفاع داخلی پاها اطلاع داشته باشید و همچنین بدانید دوچرخه‌ها بر چه اساسی شماره‌گذاری می‌شوند. روش‌های مختلفی برای انتخاب اندازه دوچرخه وجود دارند که در هر یک از آن‌ها بعضی از این فاکتورها لحاظ می‌شوند. در ادامه با متدهای مختلف انتخاب سایز فریم دوچرخه آشنا می‌شویم. اما قبل از آن باید بدانیم منظور از سایز دوچرخه چیست و دوچرخه‌ها بر چه اساسی سایزبندی می‌شوند. همچنین لازم است 6 سایز کلیدی بدن خودتان برای انتخاب اندازه‌ی مناسب دوچرخه را اندازه‌گیری کنید.

برای تعیین سایز فریم دوچرخه اندازه‌ی قسمت‌های مختلف آن لحاظ می‌شود و ممکن است معیارهای یک کارخانه برای سایزبندی دوچرخه‌هایش با معیارهای کارخانه‌ی دیگر متفاوت باشد. اما دل کل معمولاً اندازه‌ی دو قسمت از دوچرخه در تعیین سایز آن در نظر گرفته می‌شود:

1. اندازه‌ی Top Tube یا لوله بالایی
2. اندازه‌ی Seat Tube یا لوله پایینی

در تصویر زیر می‌توانید جایگاه این دو قسمت از دوچرخه را ببینید:


 

اندازه‌گیری سایزهای کلیدی بدن برای انتخاب سایز فریم مناسب دوچرخه

برای انتخاب مناسب‌ترین دوچرخه از نظر سایز بهتر است اندازه‌ی ارتفاع داخلی پاها، طول بازوها، طول دست‌ها در حالت کشیده، ارتفاع قد و اندازه‌ی بالا تنه را محاسبه کنید.

● منظور از ارتفاع داخلی پاها، فاصله‌ی فاق تا کف پا از داخل است. برای اندازه‌گیری ارتفاع داخلی، نزدیک دیوار بایستید به طوری که بین پاهای شما 15 تا 20 سانتی‌متر فاصله باشد. یک کتاب بزرگ با جلد سخت را بین پاهای‌تان قرار دهید. کتاب در اینجا نقش زین دوچرخه را ایفا می‌کند. جایی که عطف کتاب دیوار را تماس کرده را علامت بزنید و بعد اندازه‌ی آن علامت با زمین را اندازه بگیرید. این اندازه همان ارتفاع داخلی پاها یا inseam است.

● برای به دست آوردن طول بازوها مشت‌های خود را ببندید و فاصله‌ی بین جایی که استخوان ترقوه به پایان می‌رسد تا وسط مشت‌تان را اندازه بگیرید. این اندازه نشان‌دهنده‌ی فاصله‌ی بین صندلی تا دسته‌های دوچرخه هنگام دوچرخه‌سواری است.

● برای محاسبه‌ی طول دست‌ها در حالت کشیده، دست‌های خود را در حالتی که کف دست‌ها باز است به اطراف باز کنید و آن را اندازه بگیرید.

● منظور از ارتفاع قد فاصله‌ی بین بالاترین قسمت سر تا کف پاهاست. با کم کردن طول دست‌ها در حالت کشیده از ارتفاع قد، ape index بدن‌تان به دست می‌آید که در ادامه بیشتر به نقش و کاربرد آن در انتخاب سایز دوچرخه می‌پردازیم.

●  برای به دست آوردن ارتفاع ایده‌آل صندلی باید اندازه‌ی بالا تنه خود را هم داشته باشید. برای به دست آوردن اندازه‌ی بالا تنه فاصله‌ی بین جناغ سینه، درست زیر گردن، تا فاق را اندازه بگیرید.

 

متدهای انتخاب سایز فریم (اندازه تنه) دوچرخه

اما 2 متد اصلی برای انتخاب سایز فریم دوچرخه وجود دارند که از قرار زیر هستند:

روش اول: سنجش اندازه‌ی دوچرخه بدون جداول اندازه‌گیری:

این روش ساده‌ترین متد انتخاب سایز فریم یا اندازه تنه دوچرخه است. اگر به جدول‌های اندازه‌گیری دسترسی ندارید و حتی نمی‌دانید دوچرخه دقیقاً چه سایزی دارد، می‌توانید از این روش برای انتخاب سایز دوچرخه استفاده کنید. برای انتخاب سایز فریم مناسب دوچرخه در این روش ابتدا کنار دوچرخه بایستید. اگر صندلی دوچرخه درست زیر استخوان ران‌تان قرار گرفت، این دوچرخه احتمالاً دوچرخه‌ی مناسبی برای شماست.

در مرحله‌ی دوم و برای سنجش دقیق‌تر، طوری روی دوچرخه بایستید که هر پا در یک سمت قرار بگیرد و صندلی دوچرخه هم با پشت‌تان تماس داشته باشد. در این حالت باید بین فاق پاها و میله‌ی بالایی دوچرخه‌ حدود 3.8 تا 5 سانتی‌متر (1.5 تا 2 اینچ) فاصله باشد. اگر به وسیله‌ی اندازه‌گیری دقیقی دسترسی ندارید، می‌توانید به‌صورت تقریبی این فاصله را بسنجید. درصورتی‌که 2 تا 3 انگشت بین میله‌ی بالایی دوچرخه و فاق پاها فاصله باشد این دوچرخه احتمالاً برای‌تان مناسب است.

دقت داشته باشید که اگر قصد انتخاب دوچرخه‌ای را دارید که میله‌ی بالایی آن شیب ندارد، فاصله‌ی بین میله با فاق باید به اندازه‌ی 2.05 سانتی‌متر (1 اینچ) باشد. این اندازه‌ها در دوچرخه‌های کوهستان 5 تا 10.16 سانتی‌متر (2 تا 4 اینچ) یا 4 انگشت تا اندازه‌ی کامل یک دست تعریف می‌شوند.

در مرحله‌ی بعد از یک نفر بخواهید فرمان دوچرخه را طوری نگاه دارد تا از ثابت بودن دوچرخه مطمئن باشید. بعد با یکی از پاها پدال دوچرخه را پایین ببرید، تا جایی که به پایین‌ترین حالت از چرخه‌‌اش برسد. در این حالت باید زانوی شما مقدار کمی خم باشد، اگر چنین باشد این دوچرخه از نظر اندازه برای شما مناسب است. اگر زانو خیلی زیاد خم شده باشد، یا نه تنها خم نشده باشد، بلکه کشیده هم باشد، دوچرخه مناسب شما نیست و هنگام رکاب زدن با آن به مشکل بر می‌خورید.

درصورتی‌که قد و اندازه‌ی داخلی پا به اندازه‌ای‌ هستند که شما را بین انتخاب دو سایز دوچرخه قرار می‌دهند، بهتر است برای داشتن انتخاب دقیق‌تر از معیار ape index برای انتخاب دقیق‌تر کمک بگیرید. همان‌طور که اشاره کردیم با کم کردن طول دست‌ها در حالت کشیده از قد، معیار ape index به دست می‌آید. در صورتیکه طول دست‌ها در حالت کشیده از قدتان بیشتر باشد، این معیار مثبت خواهد بود و اگر طول دست‌ها در حالت کشیده از قدتان کمتر باشد، این معیار منفی می‌شود. اگر ape index مثبت داشتید باید از بین دو سایز دوچرخه‌ای که در انتخاب آن‌ها مانده‌اید، دوچرخه‌ی بزرگ‌تر را انتخاب کنید و اگر ape index منفی داشتید باید دوچرخه‌ی کوچک‌تر را انتخاب کنید.

 
روش دوم: انتخاب سایز با اندازه‌ی داخلی پاها و جدول راهنما

اندازه‌ی فریم دوچرخه برابر با فاصله‌ی بین مرکز زنجیر چرخ تا بالای لوله‌ای است که صندلی دوچرخه را نگاه می‌دارد. این اندازه به‌صورت (C/T) نشان داده می‌شود. اندازه‌ی فریم دوچرخه معمولاً با واحد اینچ روی لوله‌ی اصلی دوچرخه درج می‌شود. گاهی فریم دوچرخه‌ها، درست مثل پوشاک، با حروف اختصاری S، M، l، XL، XXL نشان داده می‌شوند. بعد از اینکه ارتفاع قد و طول داخلی پاها را اندازه گرفتید، می‌توانید با استفاده از جداول مخصوص مربوط به سایز فریم دوچرخه و این اندازه‌ها بهترین دوچرخه از نظر سایز را انتخاب کنید.


اگر به جدول بالا دسترسی نداشتید، برای اینکه بدانید آیا اندازه‌ی فریم دوچرخه برای شما مناسب است یا نه، باید اندازه‌ی فاق تا زمین را به سانتیمتر اندازه بگیرید و آن را در عدد 0.658 ضرب کنید. عدد به دست آمده فریم مناسب شما برای دوچرخه‌ی شهری است. اگر می‌خواهید دوچرخه‌ی جاده بخرید اندازه‌ی داخلی پاها را در 0.7 ضرب کنید و اگر می‌خواهید دوچرخه کوهستان تهیه کنید اندازه‌ی داخلی پاها را در 0.66 ضرب کنید تا فریم دوچرخه‌ی مناسب را به دست آورید.

 

چند نکته در انتخاب سایز مناسب دوچرخه

علاوه بر این روش‌ها برخی نکات می‌توانند شما را از انتخاب اندازه‌ی دوچرخه‌ی مناسب مطمئن کنند:

1. ارتفاع دوچرخه باید به‌صورتی باشد که بتوانید حین نشستن روی دوچرخه زمین را با انگشتان‌تان لمس کنید.
2. صندلی دوچرخه باید طوری قابل تنظیم باشد که هنگام رکاب زدن زانوهای شما تقریباً صاف و تنها کمی خم باشند.
3. زانوها و پاهای‌تان نباید با فرمان و چرخ جلو تماس داشته باشند.
4. بهتر است بعد از انتخاب سایز دوچرخه آن را امتحان کنید و آنقدر با آن دوچرخه‌سواری کنید که مطمئن شوید با دوچرخه راحت هستید.


انتخاب سایز دوچرخه برای کودکان

سایزبندی دوچرخه‌های کودکان تا اندازه‌ای با سایزبندی دوچرخه‌های بزرگ‌سالان متفاوت است و در نتیجه برای انتخاب بهترین اندازه دوچرخه در کودکان باید به نکات خاص این گروه سنی توجه کنید. معمولاً دوچرخه‌های کودکان براساس اندازه‌ی چرخ‌های دوچرخه دسته‌بندی و سایزبندی می‌شوند، اما گاهی براساس رده‌ی سنی کودکان هم سایزبندی می‌شوند. بهتر است در انتخاب دوچرخه برای کودکان بجای توجه به رده‌ی سنی، به قد، اندازه‌ی داخلی پاها و سایر فاکتورهای بدنی آن‌ها توجه شود، چرا که انتخاب سایز با توجه به رده‌ی سنی ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

بهترین روش برای انتخاب سایز دوچرخه برای کودکان لحاظ کردن دو فاکتور قد و اندازه‌ی داخلی پاهاست. بعد از اندازه‌گیری این فاکتورها می‌توانید با توجه به جدول زیر بهترین دوچرخه از نظر اندازه را برای کودک انتخاب کنید:


امیدوارم که راهنمایی فوق به شما در تهیه دوچرخه با سایز مناسب کمک نماید.


سایر مطالب مرتبط



نظرات

    نظری یافت نشد. اولین نظر را شما ثبت کنید


ارسال نظر

نام و آدرس ایمیل شما در مرورگر ذخیره نمی‌گردد و ایمیل شما منتشر نخواهد شد.